Vem vill vänta?

Visst är det bäst att få det man vill ha på ett klick? Som om man hade det innan det var sagt. Och trenden är tydlig. Snabbare, enklare och personligare. Vilket gäller både för surfaren som den som vill bygga och driva en egen Butik på nätet. Krångel undanbeds, köer likaså. För det är inte tekniken som driver utvecklingen. Utan behovet. I en tid där tiden är en bristvara måste allt ske utan dröjsmål. Dagens teknik levererar både enkelhet som fart.

Problemfritt

Den tekniska utvecklingen hänger på att gränssnitten är enkla, snabba och personliga. API:er och huvudlösa smarta digitala tjänster liksom sammankopplingen med AI:er gör att det går fortare och samtidigt blir enklare. Framförallt för konsumenten. Men även för administratörer för skilda typer av plattformar. Omnikanal är möjligen begreppet för 2023. Omnikanal Innebär att alla kontaktvägar som ett företag erbjuder sin kund är sammanlänkade. För att ge en totalt problemfri kundupplevelse – oavsett om kunden handlar online från en mobil, via Facebook, en bärbar dator eller i en fysisk butik.

Snabbt

Utvecklingen innebär också att butiksinnehavaren får en allt enklare tillvaro. För uppdateringar av lager, pris och nyheter sker helt automatiskt, dygnet runt. Därför kan mer tid läggas på marknadsföring. Med mer personlig och upplevelsebaserad information. Nyttan med produkten är givetvis grunden för all reklam. Tekniken ger och kommer att ge flera möjligheter till att addera upplevelse. Det digitala provrummet har bara börjat ta form. Mycket återstår. Allt bättre chatbottar kommer se dagens ljus under 2023 liksom liveshopping och interaktiva webinar.

Enkelt

Till skillnaden från vår jordiska tillvaro är den allt högre hastigheten i den digitala världen av godo. Kommunikationen är i realtid utan störande fördröjningar. Utveckling har påskyndat utvecklingen på en lång rad områden och skapat förutsättningar för många banbrytande upptäckter. Framtagandet av Covidvaccinet är bara ett exempel. Hastigheten kommer oss till godo.

När Butiken på nätet sätts upp sker det med en Storefront, dvs som en kuliss som sammankopplas med leverantörer, transportörer, betalningstjänster m.m. med hjälp av smarta API:er. Allt som är viktigt för Butiken som varor, priser, leveransvillkor etc sker Backend. Dvs dolt för shopparen. Storefront och backend är även bra för den som driver Butiken. Det ger en enkelhet i administrationen därför att tekniken i mångt och mycket är självgående. Vi kallar det Smartdigital.

Tid till förfogande

Vi ser framför oss många möjligheter som kommer göra E-handlarens tillvaro alltmer lustfylld. Allt mer befriad från tekniska utmaningar och krångel. Alltså mer vinst i förhållande till priset. Konceptet är dock gammalt. Tillsammans har vi allt som behövs. Och det är just tillsammans som skapar den tid vi behöver för att hinna med.